МОРСЬКА АДМІНІСТРАЦІЯ НЕЗАКОННО ПОДАЛА ДО ІМО НОВІ ЗРАЗКИ ДОКУМЕНТІВ МОРЯКІВ — UKRAINIAN SEAFARERS UNION

В.о голови Державної служби морського та річкового транспорту (Морської адміністрації) Андрій Глазков, перевищивши посадові обов’язки, спрямував до Міжнародної морської організації (ІМО) листа про нібито затвердження нової форми кваліфікаційних документів українських моряків і переведення їх в електронний формат. Про це повідомив Ukrainian Seafarers Union (USU) у соцмережі.

«ІМО сприйняло і розповсюдило цей документ як звернення уряду України. Очевидно, що Морська адміністрація не має права виступати від імені уряду України. Для такого звернення потрібно мінімум доручення КМУ. Це звернення, як випливає з тексту, було погоджено з Міністерством інфраструктури. Згідно ст. 19 Конституції України, «органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України». Подібне звернення не входить до повноважень Морської адміністрації», — ідеться у публікації.

Зазначається, що навіть у разі, якщо Міністерство інфраструктури проводить якийсь «пілотний проект» — в такому випадку воно зобов’язане публічно повідомити про це. Відповідно до чинної нормативної бази (наказ № 812 від 2013 року про видачу робочих документів, п. 17 Порядку видачі), «кваліфікаційні документи моряків та підтвердження до дипломів друкуються на бланках встановленого зразка, виготовлених відповідно до встановленого технічного опису». Технічний опис затверджено наказом Мінтрансзв’язку №1046 у 2004 році.

«Ні про який «пілотний проект» публічно не повідомлялося. Жодних змін до наказів №812 і №1046 не вносилося. Цифрова форма робочих документів не затверджувалася. Крім того, в самому листі Морської Адміністрації до ІМО ідеться, що «цифрові документи видаються одночасно з твердою копією. Обидві версії дійсні». Така зміна діючих стандартів формату робочих документів повинна була мати ОБОВ’ЯЗКОВЕ затвердження в установленому законом порядку, а саме: наказ Міністерства інфраструктури з держреєстрацією в Міністерстві юстиції. Будь-яка інша форма змін до чинних нормативних актів неприпустима», — наголошують в USU.

Замість цього морякам пропонувалася нібито «електронна копія» дійсного робочого документа. Конвенція ПДНВ вимагає: «Оригінал цього диплома/підтвердження/свідоцтва повинен перебувати на судні, доки його власник працює на цьому судні». Це питання не врегульоване чинним законодавством для електронної форми документа.

«Всі міжнародні угоди легітимізуються всередині держави шляхом імплементації в формі ратифікації. Конвенція ПДНВ ратифікована законом. Манільські поправки — офіційною публікацією в 2012 році. І всі національні нормативні акти приймаються відповідно до міжнародних зобов’язань держави. Якщо хтось через 11 років після прийняття Манільських поправок виявив в них якусь «новизну», то слід було б поділитися таким відкриттям із досвідченими людьми, а не вводити в оману, користуючись високим службовим становищем», — зазначили в USU.

У будь-якому випадку спочатку вводяться нові зразки документів, потім оголошується перехідний період дії старої і нової форм, і тільки потім старі скасовуються.

«Ми розуміємо благі наміри перевести робочі документи моряків в електронну форму. Але нинішні управлінські рішення, які намагається обґрунтувати Андрій Глазков, абсолютно незаконні. Ніякі «експерименти» не беруться до уваги аудитами ІМО і ЕМСА. Їм подавай легітимний нормативний документ. З «експериментальними» документами Україна може потрапити в серйозний скандал. Зараз найбільш правильним було б відкликати лист Морської Адміністрації до ІМО і взятися за розробку і просування внутрішніх нормативних документів», — наголосили в USU.