Павло Нікітін: Морякам потрібно дати «зелений коридор»

Павло Нікітін, Генеральний директор Асоціації «Всеукраїнське об’єднання крюїнгових компаній» (ВОКК) вважає, що уряд України має визнати моряків особливою категорією транспортних службовців. Для них в умовах карантину потрібно створити «зелений коридор», щоб члени екіпажів могли слідувати до місця знаходження судна для виконання своїх професійних обов’язків і назад.

Міжнародним морським співтовариством вже приймаються антикризові заходи в даному напрямку. 23 березня 2020 р Європейська комісія опублікувала Комюніке С (2020) 1897 про введення «Зелених коридорів» відповідно до Керівництва з виконання особливих заходів прикордонного контролю з метою охорони здоров’я та забезпечення доступності товарів першої необхідності. Такі заходи набувають надзвичайного значення в умовах всесвітнього характеру епідеміологічної загрози.

  • Я, колишній представник плавскладу, пройшовши шлях до старшого помічника капітана, був свідком багатьох позаштатних ситуацій, – каже Павло Володимирович. – І, з огляду на менталітет моряків, особливі якості, загартованість, здатність швидко реагувати і успішно вирішувати різні складні завдання на борту судна, розумію, що і в цьому випадку будуть знайдені оптимальні варіанти виходу з ситуації. Сьогодні найголовніша проблема – комунікація з берегом, з рідною державою. По суті, моряки зараз перебувають в подвійній ізоляції: соціальної і інформаційної.

Багато хто не обізнаний, що з ним буде в найближчому майбутньому. Тому нам потрібно налагодити їх «зв’язок з берегом» і пояснити їх потрібність і наявність перспективи. Моряки зараз повинні забезпечувати життєдіяльність морської економіки, доставку медикаментів, товарів, сировини між континентами. І наша держава повинна це зрозуміти, виділивши їх в окрему категорію поряд з членами екіпажів повітряних суден. І тоді можна буде організовувати відправку моряків чартерними рейсами на судна і їх повернення з подальшим трансфером до місця основного проживання силами транспортних компаній-членів ВОКК.

Тому наша Асоціація звертається до органів влади з пропозиціями щодо забезпечення пропускного режиму морякам, які прибувають чартерами на територію України, а також пропонує підтримати рекомендації Євросоюзу, ІМО, міжнародних профспілок та МОП щодо переміщення моряків на судна і продовження термінів контрактів і дії документів тим морякам, які вимушено залишаються на борту. Зробити це необхідно професійно і конкурентоспроможним. Флот не повинен зупинятися. І моряк обов’язково повинен мати перспективу заміни і продовження дії документів.

Судновласники розуміють проблему і готові продовжити контракти. Але люди фізично не можуть перебувати на борту необмежений час. Необхідно організовувати заміни, щоб флот стійко працював. А реального механізму поки немає. За тиждень ми написали і відправили понад десятка листів-звернень до різних інстанцій з проханням приділити увагу проблемам моряків в нинішній кризовій ситуації. І сподіваємося, що нас почують.

Окремим важливим питанням на порядку денному є ситуація з пасажирським флотом. Українські моряки ще з початку березня перебувають на борту пасажирських суден в умовах блокади і карантину і, якщо підтримка міжнародного торгового судноплавства ще змушує морські держави консолідувати зусилля для безперебійної роботи флоту і заміни екіпажів, то моряки пасажирських суден опинилися у вкрай критичній ситуації. Круїзні лайнери вже більше місяця не працюють, перебувають на відстої в портах або на рейдових стоянках, а моряки фактично є заручниками ситуації, оскільки не мають змоги дістатися до України.

У встановлені українською державою терміни такі моряки повернутися додому не змогли з причин, що абсолютно від них не залежать. Доля таких людей залежить сьогодні від можливостей судновласників, які змушені пристосовуватися до епідеміологічних обставин і організаційних рішень не тільки України, а й інших держав по переміщенню осіб. Але спроби повернути українських моряків додому постійно тривають. Було організовано чимало чартерних рейсів в Україну з різних куточків світу. Однак, всіх тих, хто повинен був повернутися додому, відправити у відведений термін не змогли. І наша сьогоднішня задача – продовжити надавати допомогу.

Треба сказати, якщо ми не запустимо процес зміни моряків, то їх незабаром замінять наші конкуренти, наприклад, китайці, які вже пройшли пік карантину і готуються до звичайного життя. І коли проблеми з пандемією будуть вирішені, розстановка сил на світовому флоті може кардинально змінитися. Щоб цього не сталося, важливо розуміти, як сьогодні буде діяти наша держава. Від правильності і впевненості таких дій залежить доля моряків і морської галузі України.

Записала Інна Іщук,
«Моряк України», № 12 від 1.04.2020