Олександр Юрков: Чи бути українським морякам на світовому флоті – як реагувати на нові виклики

Наша компанія «Аквасервіс» працює c моряками, починаючи з 1993 року. Але з такими викликами ще не стикалися. Вперше зміни моряків повністю зупинені, посольства майже закриті, аеропорти припинили свою роботу, практично немає можливості забрати старий екіпаж або посадити на судно новий. До останнього часу ми використовували чартерні рейси, а також організовували автобусні перевезення. Щоб забрати наших моряків з Гданська з пасажирського пароплава, ми зверталися за допомогою в МЗС і Посольство України в Польщі і знайшли повне розуміння і підтримку.

У зв’язку з необхідністю прийняття оперативних рішень по зміні екіпажів, зверталися в Міністерство інфраструктури, РНБО і Офіс Президента. Процес змін моряків не можна зупинити. Тому що, якщо зараз на заміну не поїдуть українські екіпажі, то на їх місце прийдуть китайські, російські або філіппінські моряки. Чому невипустіть моряка на7-8 місяців, коли він їде під відповідальність судновласника, який забезпечує безпеку, медичний контроль і відповідні умови для моряка?

Сьогодні судновласники розуміють ситуацію, що склалася і готові продовжити контракти. Але є категорія моряків, які неможуть чекати. Наприклад, які потребують списання за станом здоров’я, не пов’язаного з COVID-19. У той же час є категорії моряків, чиї судна продаються на металобрухт, продаються іншому власнику і морякам потрібно списуватися. Багато моряків працює на судах пасажирського флоту, який практично зупинений. Їм потрібна підтримка.

Про те, що для моряків потрібно створити спеціальні умови, говорить виданий меморандум ЄС, де моряки виділені в окрему групу працівників кризової інфраструктури. У своєму відеозверненні Президент України Володимир Зеленський сказав, що обмеження на пересування не будуть стосуватися водіїв вантажного транспорту, льотчиків і моряків. Але ніяких нормативних документів не опубліковано. Якщо це питання не буде вирішене в терміновому порядку, ми зіткнемося з великими проблемами.

Ми чекаємо рішення від уряду, але чекаємо активно. Ми звернулися в наші галузеві об’єднання -Морська Палату України, Асоціацію «Всеукраїнське об’єднання крюїнгових компаній», а також в Європейську БізнесАссоціацію (ЄБА), що б нам допомогли отримати рішення від нашої влади. Цей процес складний, і не тільки в Україні стикаються з нашою проблемою. Асоціацією Європейських Судновласників передані листи в ООН з проханням спростити пересування моряка на період карантину, з огляду на важливість їх роботи.

Без правильних рішень нашого уряду ми неможу відправляти моряків. Щоб прокласти маршрут через країни, оплатити проїзд, узгодити всі візові та санітарні формальності по всьому маршруту, судновласнику потрібно розуміти логіку дій наших державних органів. У нашому випадку морякам не заборонено залишати і в’їжджати в країну. Але й не дозволено. Зараз багато новобудов в Кореї, Китаї. Екіпажі чекають рішення -або вилітати на судно, або втратити роботу.

Але навіщо їх залишати будинки, поповнюючи армію безробітних? Сьогодні 80% торгового обороту здійснюється морським транспортом. Моряки-частина міжнародного торгового процесу. І від уряду України залежить, чи буде у наших моряків в подальшому робота.

Ми розуміємо, наскільки складна ситуація в усьому світі і в Україні, з якими проблемами зіткнулося наш Уряд. Але ми не просимо, ми пропонуємо свою допомогу. Завтра небезпечний вірус не зникне, і нам все одно доведеться жити з цим. Хто швидше знайде правильні рішення, організовує життя і роботу по-новому, той впорається з кризою і вийде переможцем.

Записала Інна Іщук
«Моряк України», № 12 від 1.04.2020